×
×

استاندار آذربایجان‌شرقی:
افتتاح سرکنسولگری در قاپان ارمنستان به موقع بود

  • کد نوشته: 1853
  • آبان ۲, ۱۴۰۱
  • 15 بازدید
  • ۰
  • دیار آذربایجان : : استاندار آذربایجان‌شرقی به افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان ارمنستان اشاره کرد و گفت: اصل قضیه، اقدامی خوب و به موقع بود.
    افتتاح سرکنسولگری در قاپان ارمنستان به موقع بود

    به گزارش دیار آذربایجان : ، عابدین خرم روز یکشنبه در دیدار سرکنسول قاپان با وی اظهار کرد: امیدوارم افتتاح سرکنسولگری قاپان منشا خیر و برکات باشد و به رفع موانع موجود در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی منجر شود.

    وی با بیان اینکه در دیپلماسی باید منافع خودمان را دنبال کنیم، افزود: متاسفانه مرزهای منطقه حالت عادی ندارد و ملتهب است و کنسولگری در این زمینه نیز باید ایفای نقش کرده و با اقدامات لازم، از انفعال طرف ارمنی جلوگیری کند.

    وی به برگزاری رزمایش اقتدار نیروهای مسلح در منطقه ارس نیز اشاره کرد و گفت: فرمانده سپاه صحبت های دقیقی در این رزمایش کرد و پیام های خوبی به کشورهای همسایه داد و البته همه کشورها هم این پیام ها را گرفتند.

    خرم افزود: انتظار ما از همسایگان، رعایت حق همسایگی است و پیام این رزمایش نیز صلح و آرامش در مرزها و کشورهای همسایه بود.

    استاندار آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه در امور و کارهای مرزی باید با استانداری هماهنگی شود، گفت: انتظارمان از تمامی وزارتخانه به ویژه وزارت امور خارجه این است همکاری خود در این زمینه را بیشتر کنند.

    خرم بر آمادگی استان برای همکاری با سرکنسولگری ایران در قاپان برای رفع مواتع تاکید کرد و افزود: وضع فعلی مرز ایران با ارمنستان مناسب نبوده و رضایت بخش نیست و فعالان اقتصادی استان در تردد از مرز و جاده موجود اذیت می شوند.

     وی تاکید کرد: هرگونه موانع باید رفع رجوع شود و البته ارمنی ها نیز در این زمینه باید پای کار باشند.

    خرم همچنین از سرکنسول ایران در قاپان خواست تا اقداماتی را با هماهنگی طرف ارمنی انجام دهد تا مدت زمان توقف خودروها در گمرک و مرز کاهش یابد.

    وی به دستور رییس جمهور مبنی بر فعال شدن دیپلماسی مرزی و سفر هیات آذربایجان شرقی به ارمنستان اشاره کرد و گفت: گزارشی مکتوب در این زمینه تهیه و به وزارتخانه های کشور و امور خارجه ارسال شد، اما متاسفانه وزارت خارجه هیچ واکنش و پاسخی به این گزارشات نداد.

    وی وضعیت فعلی ارمنستان را شبیه دهه های شصت لبنان عنوان کرد و گفت: طرف ارمنی استقبال خوبی از ایرانی ها دارد و فضا برای کار در این کشور بسیار است از این رو باید از این فرصت استفاده کنیم و کم نگذاریم.

    خرم اظهار کرد: ارمنستان بهترین راه  برای ورود به بازار اوراسیاست و فعالیت های اقتصادی مان را در این منطقه باید فعال کنیم.

    وی گفت: کنسولگری نزدیک ترین پایگاه مستحکم به مرز است و باید مطالب و نیازها را احصاء و بررسی کند تا موانع موجود برای ورود به اوراسیا برطرف شود.

    خرم همچنین خواستار تشکیل جلسات دوره ای با سرکنسول های نخجوان و قاپان با استانداران شمال غرب کشور برای افزایش میزان مبادلات اقتصادی شد.

    وی افزود: مردم به خودآگاهی کامل رسیده اند و  مسایل را بهتر از همه تحلیل می کنند.

    خرم با بیان اینکه جلفا و منطقه ارس برای افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در ایران می تواند گزینه خوبی باشد، از سرکنسول ایران در قاپان خواست تا اقدامات لازم در این زمینه را هم از سوی وزارت خارجه و طرف ارمنی پیگیری کند.

    آذربایجان شرقی در اولویت استفاده از ظرفیت های کنسولگری قاپان است

    سرکنسول ایران در قاپان ارمنستان نیز در این دیدار به ظرفیت های موجود در ارمنستان اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی در اولویت استفاده از ظرفیت های این سرکنسولگری است.

    عابدین ورامین افزود: ظرف دو سه هفته آتی به صورت رسمی کارم را شروع خواهم کرد و یکی از اولویت هایم، تردد آسان کامیون ها و کاهش زمان توقف در مرز و گمرک خواهد بود.

    وی با بیان اینکه ماموریت کنسولگری، تسهیل امور و رفع موانع تجارت است، گفت: ظرف یک ماه آینده گزارشی درباره اقدامات کنسولگری به استانداران منطقه ارایه خواهم کرد.

    وی همچنین پیشنهاد داد برای رونق اقتصادی و افزایش تبادلات، نمایشگاهی با حضور تولیدکننده های آذربایجان شرقی در قاپان برپا شود.

    کنسولگری کشورمان در استان سیونیک جمهوری ارمنستان، شهر قاپان، به تازگی در سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به این کشور افتتاح شد.

    آذربایجان شرقی در شمال غرب خود و در حاشیه رودخانه مرزی حدود ۳۰ کیلومتری با جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد که راه ورود به اتحادیه و بازار اوراسیاست.

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *