×
×

امام جمعه شهرستان جلفا :
بحران کم آبی مهم‌ترین چالش در آینده شهرستان جلفا

  • کد نوشته: 999
  • آذر ۱۳, ۱۴۰۰
  • 112 بازدید
  • ۰
  • دیار آذربایجان : : حجت الاسلام و المسلمین هادوی به مشکل کم آبی در شهرستان جلفا اشاره کرد و افزود : آنچه که در جلسات متعدد با مسئولین آبفا مطرح شده است در سال های پیش رو اگر این روند تنش آبی ادامه پیدا کند شهرستان جلفا نیز دچار بحران کم آبی خواهد بود هرچند که در کنار رود ارس واقع شده باشیم ، بحران کم آبی مهم‌ترین چالش در آینده این شهرستان خواهد بود .
    بحران کم آبی مهم‌ترین چالش در آینده شهرستان جلفا

    به گزارش دیار آذربایجان : ، حجت الاسلام و المسلمین هادوی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان جلفا تقوای الهی را رمز نجات و موفقیت انسان دانست و افزود : قرآن کریم ، پیامبر مکرم اسلام و ائمه معصومین طی فراخوان عمومی همه مسلمانان را به تقوی الهی دعوت کرده اند و از این روز رمز نجات ، موفقیت و سعادت مندی انسان ها را در سایه تلاش برای تقوی الهی دانسته اند .

    وی در ادامه با بیان اینکه تقوا، سرآمد اخلاق است اظهار داشت : انجام مکارم اخلاقی ، حسنات و کارهای خیر و توجه دائم به کسب رضایت الهی در سایه تقوا محور تمام دستورات الهی است که امیرالمومنین حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در رابطه با  تقوا، سرآمد اخلاق می فرمایند : وَ قَالَ (علیه السلام): التُّقَى، رَئِیسُ الْأَخْلَاقِ-   پرهیزگارى سر همه اخلاق هاست.

    امام جمعه شهرستان جلفا در ادامه سلسه مباحث مالکیت خداوند متعال خاطر نشان کرد : هر انسانی متقاعد به این باشد که در حضور پروردگار متعال زندگی میکند خودش را از میل به انجام کارهای نفسانی منع می کند تا دچار غفلت نشود و امیدوار به درگاه الهی می شود.

    حیا ، شرم و عفت برجسته ترین صفات اخلاقی

    حجت الاسلام هادوی با اشاره به صفت‌های برجسته‌ اخلاقی در روایات اسلامی گفت : انسان در جمع خانواده ، آشنایان و دوستان خود از ملزم به رعایت عفت ، شرم و حیا می داند که این صفات مهم و برجسته اخلاقی ، مانع او از ارتکاب به گناه است که در این خصوص پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم می فرمایند : اِنَّ الحَیاءَ زینَهُ الاِسلام – حُجب و حیا زینت و زیور اسلام است.

    خطیب نماز جمعه شهرستان جلفا با بیان اینکه حیا شعبه ای از ایمان است ، تاکید کرد : پیامبر مکرم اسلامی می فرمایند : اَلحَیاءُ شُعْبَهٌ مِنَ الایمانِ – شرم و حیا خود شعبه‌ای از ایمان است ، آن حضرت در ادامه نیز تاکید داشته اند که : إنَّ لِکُلِّ دینٍ خُلقاً و خُلقُ الاِسلامِ اَلحَیاءُ – هر دین و آئینی خُلق و خویی دارد، خوی دین اسلام حُجب و حیا است.

    وی با بیان اینکه حیا ؛ سرآمد ارزش های اخلاقی است به اهمیت این صفت در کلام امام علی (ع) اشاره کرد و  افزود : امیرالمومنین (ع) می فرمایند : اَلحَیاءُ سَببٌ الی کُلِّ جَمیلٍ – حیا و حشمت وسیله هرگونه جمال و خوبی‌ها است.

    ˝حیا ˝ زیباترین پوشش برای نفس انسان است

    امام جمعه شهرستان جلفا ، ˝حیا ˝ را پوششی برای نفس انسان دانست و خاطر نشان کرد : حـیـا زیـبـاتـریـن پوششى است که خداوند به بنده اش عطا فرموده است که حضرت علی (ع) در این خصوص می فرمایند : مَن کَساهُ الحیاءُ ثَوبَهُ لَم یَرَ الناسُ عَیبَهُ – کسی که جامه حیا به‌تن کرد عیب‌های او از دید مردم پوشیده می‌ماند، همچنین آن حضرت در بخش دیگری از حدیث خود می فرمایند : الحیاءُ یَصُدُّ عَن فِعلِ القَبیح – حُجب و حیا، انسان را از کارهای زشت و ناروا باز می‌دارد.

    وی با اشاره به آیه ۶۱ سوره یونس گفت : افکار ، رفتار و اعمال انسان مثلثی است که حضور پروردگار در آن نقش بسته است که در قرآن کریم در همین رابطه آمده است : وَمَا تَکُونُ فِی شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُودًا – و تو در هیچ حالی نباشی و هیچ آیه‌ای از قرآن تلاوت نکنی و به هیچ عملی تو و امت وارد نشوید جز آنکه ما همان لحظه شما را مشاهده می‌کنیم.

    تقوای الهی راهبر تمامی مکارم اخلاقی است

    امام جمعه شهرستان جلفا در خطبه دوم نماز جمعه با بیان اینکه تقوای الهی راهبر تمامی مکارم اخلاقی است تاکید کرد : توجه به ارزش های اخلاقی در جامعه جزو جلوه های تقوی الهی است ، هر کسی در هر جایگاهی در مسیر ارزش های اسلامی قدمی بردارد این نشانه تقوا در اوست و در مقابل بی تفاوتی به این امر باعث فاصله افتادن بین این عمل خواهد شد .

    حجت الاسلام و المسلمین هادوی داشتن اخلاص ، مکارم اخلاقی و رفتاری جزو اصول تقوی الهی دانست و افزود : در آیه ۱۶۲ سوره انعام در این خصوص آمده است : قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ – بگو: همانا نماز و طاعت و تمام اعمال من و حیات و ممات من همه برای خداست که پروردگار جهانیان است.

    وی با بیان اینکه اخلاص در عمل و کار برای خدا برکت پیدا می کند اظهار داشت : حقیقتا بهترین اخلاص در عمل یعنی دنبال رضای الهی در کارها باشیم و کار مردم را صادقانه انجام دهیم تا گره ها زندگی آنان باز شود و چه تقدیری صورت بگیرد یا نگیرد مهم نیست چرا که اخلاص یعنی همه‌ی کارها برای خدا و برای اجرای امر الهی باشد که این عمل باعث نزدیک تر شدن به قرب الهی و سودمندی انسان می شود .

    حجت الاسلام هادوی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در خصوص خدا ترسی گفت : خدا ترسی جامعه و فرد را می تواند به انسانی رستگار ، سعادتمند و باتقوا تبدیل کند که در همین رابطه پیامبر مکرم اسلام می فرمایند : طُوبَى لِمَنِ لِمَنْ شَغَلَهُ خَوْفُ اللّه‌ِ عَزَّ وَجَلَّ عَنْ خَوْفِ النَّاسِ – خوشا به سعادت کسى که خداترس است و در نتیجه از دیگران نمى‌ترسد.

    وی به آیه ۵۶ سوره انفال اشاره کرد و افزود : قرآن کریم در خصوص خدا ترسی می فرمایند : الَّذِینَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّهٍ وَهُمْ لَا یَتَّقُونَ – کسانی از آنان که با آنان عهد بستی (مانند یهود بنی قریظه) آن‌گاه عهد خود را در هر مرتبه می‌شکنند و راه تقوا نپیمایند.

    ضعف مدیریت منابع آبی امروز شهرها را با تنش آبی مواجه کرده است.

    خطیب نماز جمعه شهرستان جلفا ضمن انتقاد از اینکه در مدیریت آب های کشاورزی و صنعتی در کشور ضعف وجود دارد خاطر نشان کرد : تنش آبی که در روزهای اخیر منجر به مطالبات بحق مردمی در مناطق مختلف کشور شد متاسفانه یک مشکل جهانی است و شرایط اقلیمی که امروز دنیا را در برگرفته است ۴/۱ جمعیت جهان را دچار مشکل کم آبی کرده است .

    وی تاکید کرد : کشور ما نیز جزو مناطق آبخیز نیست و این شرایط نیز بر مشکلات کشور افزوده است ، هرچند درگذشته اقداماتی صورت گرفته است اما ثابت نبودن منابع آبی، افزایش جمعیت و عدم توجه کافی به مدیریت منـابع آب که دلیل آن نیز ضعف مدیریتی است که در دوره های مختلف وجود داشته باعث شده است مشکلات آب در حوزه های شرب ، کشاورزی و صنعتی امروز به یک مطالبه جدی تبدیل شود و کم آبی را تشدید کند .

    بحران کم آبی مهم‌ترین چالش در آینده شهرستان جلفا

    حجت الاسلام و المسلمین هادوی به مشکل کم آبی در شهرستان جلفا اشاره کرد و افزود : آنچه که در جلسات متعدد با مسئولین آبفا مطرح شده است در سال های پیش رو اگر این روند تنش آبی ادامه پیدا کند شهرستان جلفا نیز دچار بحران کم آبی خواهد بود هرچند که در کنار رود ارس واقع شده باشیم ، بحران کم آبی مهم‌ترین چالش در آینده این شهرستان خواهد بود .

    امام جمعه شهرستان جلفا خواستار تسریع در اجرای طرح‌های حوزه آب برای تأمین آب شرب پایدار شد و گفت : لازمه مدیریت این امر تشکیل فوری شورای تامین آب برای ارائه راهکارهای کارشناسی ، اقدام و عمل قبل از بحران و تنش آبی در این منطقه است ، ظرفیت های آبی گوناگونی داریم و اگر امروز به فکر این مشکل نباشیم در آینده پاسخگوی مطالبات مردم در این خصوص نیز نخواهیم بود و دنباله آن موجب بدیبینی مردم به اسلام و نظام خواهد شد .

    وی در پایان فرارسیدن مناسبت هایی همچون ۱۶ آذر روز دانشجو را تبریک گفت و شهادت مدافعین سلامت شهرستان جلفا و حضرت آیت الله گلپایگانی را نیز تسلیت گفت .

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *