×
×

مدیر عامل منطقه آزاد ارس مطرح کرد :
ژئو پارک ملی جلفای ارس در آستانه ثبت جهانی

  • کد نوشته: 2140
  • فروردین ۱۱, ۱۴۰۲
  • 79 بازدید
  • ۰
  • دیار آذربایجان : : مدیر عامل منطقه آزاد ارس گفت : ژئوپارک ارس در شهریور سال گذشته تایید اولیه عضویت در ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را از شورای مربوطه اخذ کرده و در اردیبهشت امسال گواهینامه رسمی عضویت ژئوپارک ارس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی GGN را دریافت خواهد کرد.
    ژئو پارک ملی جلفای ارس در آستانه ثبت جهانی

    به گزارش دیار آذربایجان : از ارس ، مجید کیانی مدیرعامل منطقه آزاد ارس با حضور در ژئوسایت‌های ژئوپارک ارس ضمن ارزیابی نحوه خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی، به بررسی اقدامات انجام گرفته و برنامه‌های آتی برای تقویت زیرساخت‌های این مناطق پرداخت.‌

    در این بازدید از ژئوسایت‌های غرب جلفا انجام، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از ژئوسایت‌های راکفال، چوپان، شله‌لی دره، زمین لغزه توهلوم و گئچی قالاسی بازدید کرد.‌

    ژئوسایت‌های شرق جلفا اعم از چین‌خوردگی مارازاد، ریپل مارک و آبشار آسیاب مقاصد بازدید و بررسی مدیرعامل سازمان در دومین روز پیاپی بود و در این حضور میدانی نظرات و پیشنهاداتی در خصوص معرفی مطلوب این مناطق ارائه شد.‌

    خاطرنشان می‌شود ژئوپارک ارس در شهریور سال گذشته تایید اولیه عضویت در ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را از شورای مربوطه اخذ کرده و در اردیبهشت امسال گواهینامه رسمی عضویت ژئوپارک ارس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی GGN را دریافت خواهد کرد.

    ژئوپارک ها در واقع سایت های زمین شناختی منحصربه فردی هستند که در کنار جوامع محلی قرار دارند و آنها می توانند چنین میراث طبیعی و زمینی را در کنار خود حفظ کنند.

    همکاری و همیاری جوامع محلی در حفظ و نگهداری میراث زمین شناختی ، طبیعی و فرهنگی ، راهکار و راهبردی موثر به شمار می رود که حاصل آشنا شدن مردم با ارزش میراث و پدیده های گوناگون محدوده ژئوپارک و نقش آنها در بهبود وضعیت زندگی شان است. در واقع جدا از تعریف یونسکو و به زبان ساده تر می توان گفت ژئوپارک محدوده ای است که ویژگی اصلی آن وجود ژئوسایت های پر اهمیت، طبیعت و محیط زیست غنی، ویژگی های فرهنگی جذاب و از همه مهم تر مشارکت و حضور فعال جامعه محلی در برنامه های توسعه، حفاظت و پایدار است.

    یونسکو نیز این سایت ها و پدیده ها را در کنار نقش جوامع محلی در حفظ و نگهداری از آنها به عنوان ژئوسایت می شناسد به نحوی که تا کنون ۱۴۷ ژئوپارک در ۴۲ کشور به شبکه ژئوپارک های جهان پیوسته اند.

    مشخص کردن محدوده ژئوپارک توسط سازمان های مرتبط، ثبت محوطه یا پدیده های طبیعی موجود ژئوپارک در فهرست میراث طبیعی ملی، حفاظت و نگهبانی دائمی و تامین امنیت گردشگران در محدوده مورد نظر،  داشتن راهنمای متخصص دارای مجوز فعالیت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مسلط به علوم زمین،  اطلاع رسانی و آگاه سازی مناسب مبنی بر معرفی و اهمیت آثار موجود در ژئوپارک و نحوه استفاده و بازدید از آثار در قالب

    بروشورها و اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی، ایجاد تاسیسات اقامتی و پذیرایی موقت استاندارد شده در قالب کمپینگ و کلبه و سرویس های بهداشتی با معماری و مصالح سازگار و همگون با محیط از جمله اقداماتی است که باید هر نهادی که مسئولیت ژئوپارک ها را بر عهده می گیرد، انجام دهد.

    کلیسای سنت استپانوس، کلیسای چوپان، اشکال ریپل مارک(اشکال موجی شکل)، کوههای طهلوم، چشمه گئچی قالاسی، راک فال، آسیاب خرابه، ژئوسایت علی باشی (پرموتریاس) ژئوسایت هایی هستند که در کنار هم ویژگی های نامیده شدن به عنوان یک ژئوپارک را دارند. این ژئوسایت ها در منطقه آزاد ارس و منطقه جلفا به عنوان ژئوپارک ارس شناخته می شود و مدیریت آن تحت نظارت سازمان منطقه آزاد ارس است.

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *