×
×

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست با فعالین اقتصادی؛
تحقق مولفه های طرح جامع ارس در گرو تقویت زیرساخت های آب و برق است

  • کد نوشته: 2483
  • خرداد ۲۰, ۱۴۰۲
  • 57 بازدید
  • ۰
  • دیار آذربایجان : : کیانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست مدیران و فعالان اقتصادی با وزیر امور اقتصاد و دارایی، بر تقویت زیرساخت‌ها تاکید و اظهار داشت: ما در طرح جامع ارس درحوزه انرژی باید ۱۰۰۰ مگاوات برق مصرف کنیم این در حالیست که مصرف برق منطقه آزاد ارس ۱۱۰ مگاوات می‌باشد، در حوزه آب شرب ۸۵۰ لیتر بر ثانیه در نظر گرفته شده که مصرف منطقه ۱۳۰ لیتر بر ثانیه است، در این طرح برای منطقه آزاد ارس ۳۶ سایت پیش‌بینی شده اما فقط ۷ سایت بارگذاری شده است.
    تحقق مولفه های طرح جامع ارس در گرو تقویت زیرساخت های آب و برق است

    به گزارش دیار آذربایجان :، مجید کیانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست مدیران و فعالان اقتصادی با وزیر امور اقتصاد و دارایی، بر تقویت زیرساخت‌ها تاکید و اظهار داشت: ما در طرح جامع ارس درحوزه انرژی باید ۱۰۰۰ مگاوات برق مصرف کنیم این در حالیست که مصرف برق منطقه آزاد ارس ۱۱۰ مگاوات می‌باشد، در حوزه آب شرب ۸۵۰ لیتر بر ثانیه در نظر گرفته شده که مصرف منطقه ۱۳۰ لیتر بر ثانیه است، در این طرح برای منطقه آزاد ارس ۳۶ سایت پیش‌بینی شده اما فقط ۷ سایت بارگذاری شده است.

    وی ادامه داد: در کل منطقه آزاد ارس ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار زیر بار رفته و برای اینکه بتوانیم مابقی فرصت‌های در اختیار را به تولید و اشتغال تبدیل کنیم ۴ راهکار اعم از توسعه زیرساخت‌ها، تعریف و ارائه فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری، رفع موانع تولید و استفاده حداکثری از فرصت‌ها و راه کارهای تامین مالی را باید، جامه عمل بپوشانیم.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به نقش‌آفرینی ارس در تحقق شعار سال، تصریح کرد: در سال گذشته در حوزه صنعتی تولیدات ۱۰ درصد و در حوزه کشاورزی تولیدات ۱۳ درصد رشد داشت که از متوسط کشوری بالاتر بود و در بین مناطق آزاد در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱، طبق آمار گواهی تولید، منطقه آزاد ارس ۸۸.۸ درصد تولیدات کل مناطق آزاد را به خود اختصاص داده است.

    وی به کمبود نیروی کار در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: بطور متوسط سال گذشته ماهانه برای ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و تسهیل تردد جاده‌ای و ریلی در جذب نیروی کار از سایر شهرهای همجوار موثر است‌.

    کیانی با اشاره به افزایش ۷۳ درصدی ترانزیت در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل، یادآور شد: بیش از ۱.۳ میلیون تن با ارزش ۲.۷ میلیارد دلار از دو گمرک جلفا و نوردوز ترانزیت خارجی صورت گرفته است که مقیاس کشوری ترانزیت ۱۲.۹ میلیون تن می‌باشد.

    وی ادامه داد: با توجه به قرارگیری منطقه آزاد ارس در همسایگی با اوراسیا، CIS و اروپا و در صورت حل مشکلات ریلی منطقه آزاد ارس از جمله مشکل ریلی نخجوان- ارمنستان که جلفا را به کشورهای نخجوان، ارمنستان، گرجستان و روسیه متصل خواهد ساخت. این مسیر ارتباطی کریدور شمال به جنوب بالفعل می‌باشد که تنها ۲۹ کیلومتر از آن آسیب دیده است.

    اهمیت ثبت جهانی ژئوپارک ارس، تلاش برای بازگشایی گذرگاه خداآفرین با جمهوری آذربایجان با تقویت دیپلماسی اقتصادی، رفع موانع احداث فرودگاه‌های جلفا و خداآفرین، رفع مشکلات مربوط به قانون دائمی ارزش افزوده و تعهدات ارزی و افزایش کالای همراه مسافر از دیگر مباحث مطرح شده مدیرعامل در نشست وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران با فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران منطقه آزاد ارس بود‌.

    نویسنده: مهدی درخشانی/ سردبیر
    منبع: دیار آذربایجان :

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *