×
×

راهبرد شهرهای آمریکا برای تحقق حمل و نقل کربن‌صفر

  • کد نوشته: 7564
  • مرداد ۲۳, ۱۴۰۳
  • 29 بازدید
  • ۰
  • افزایش روزافزون انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ناشی از مصرف بی‌رویه انواع مختلف حامل‌های انرژی بوده که سبب بروز پیامدهای منفی بر محیط زیست از جمله گرمایش جهانی و اثرات مخرب زیست‌محیطی دیگری شده است.

    راهبرد شهرهای آمریکا برای تحقق حمل و نقل کربن‌صفر

    شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: صنعت حمل و نقل جز صنایعی به شمار می‌آید که به سرعت در حال تغییر است و انتظار می‌رود انقلاب بزرگ را در طی دهه ‌های آتی پشت سر بگذارد. توسعه حمل و نقل و تحول در فن‌آوری خودروها یکی از رویدادهای بزرگ در آینده به حساب می‌آید. مشکلات مربوط به زیرساختها، اتکا به سوختهای فسیلی در صنعت کنونی حمل ونقل شرکتهای تولید کنندگان وسایل نقلیه را برآن داشته که تحولاتی را در این حوزه ایجاد کنند. همچنین، نسل جدید وسایل نقلیه به کاهش نگرانیهای حاصله در حوزه محیط زیست با بکارگیری فن آوریهای حمل ونقل متحول کننده کمک شایانی می‌کند. در حال حاضر، نو آوریهای حمل ونقل آینده‌نگر نوید تغییرهمه چیزرا چه در زمینه افزایش ظرفیت وسایل نقلیه چه در کاهش زمان، چه در کوچک کردن نوع وسیله نقلیه و چه در نیمه خودران و یا حتی تمام خودران کردن خودروها می‌دهند. آینده حمل و نقل مستلزم حرکت به سمت استفاده از منابع جدید و هوشمندتر انرژی، انواع مختلف حمل و نقل و زیر ساختهای مرتبط با فن‌آوری است.

    ایالات متحده طرحی را با هدف دستیابی به وضعیت آلایندگی صفر برای همه خودروهای تجاری جدید فروخته‌شده تا سال ۲۰۴۰ و با ایجاد زیرساخت‌های ضروری شارژ در امتداد کریدورهای حمل و نقل کالا طراحی کرده است. این ابتکار پیشگام از پتانسیل بالا و فوق‌العاده‌ای برای کشوری که در آن اکثر حمل و نقل بار، بیش از ۷۰ درصد بر اساس ارزش کالا، در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل به جاده‌ها متکی است برخوردار است.

    استراتژی کریدور حمل و نقل با انتشار صفر چیست؟

    هدف راهبرد ملی کریدور حمل باربدون انتشار صفر تصویب‌شده در ایالات متحده آمریکا تسریع توسعه زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل بار با انرژی الکتریکی و هیدروژنی است و هدف اصلی آن دستیابی به انتشار صفر خالص و افزایش کیفیت هوا به ویژه در مناطقی که به شدت تحت تاثیر انتشار گازوئیل هستند می‌باشد. مشاور ملی آمریکا در زمینه تغییرات اقلیمی در بیانیه‌ای گفت: “این اقدام بزرگی برای برقراری عدالت زیست‌محیطی است، چرا که ۷۵ درصد از ترافیک کامیون‌های سنگین تنها در ۴ درصد جاده‌های کشور ما مشاهده می شود و سلامت آسیب‌پذیرترین قشرهای جامعه را به خطر می‌اندازد”.

    این استراتژی توسط دفتر مشترک انرژی و حمل و نقل، وزارت انرژی با همکاری دپارتمان حمل و نقل و آژانس حفاظت از محیط زیست ایجاد شده است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بدون آلایندگی در مسیرهای پرتردد، تحولی در حمل‌ونقل بار ایجاد می‌کند که منجر به کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت می‌شود.

    ساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی و سوخت‌گیری هیدروژنی در سراسر شبکه راه‌های ملی دستیابی به هدف تعیین شده را آسان می‌کند تا بدین طریق ۳۰ درصد از تمام خودروهای تجاری جدید تا سال ۲۰۳۰ و ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۴۰ با آلایندگی صفر کار کنند. در حال حاضر، تعداد کامیون‌های برقی در جاده ها پایین است. بر اساس گزارش صندوق ملی حمایت از محیط زیست، از سال ۲۰۲۰، تقریباً ۱۳۰۰۰ کامیون برقی مستقر شده‌اند که بخش کوچکی از کل ۱۳ میلیون کامیونی است که توسط انجمن حمل و نقل آمریکا برآورد شده است.

    چگونگی توسعه این استراتژی تا سال ۲۰۴۰

    این استراتژی از طریق یک رویکرد مرحله‌ای از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۴۰ توسعه خواهد یافت که چهار مرحله آن به شرح ذیل است:

    • از ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷: ایجاد قطب‌های اولویت‌دار و مهم بر اساس حجم بار
    • از سال ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰: اتصال مراکز مهم در مسیر کریدورهای باری
    • از ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵: گسترش نقاط اتصال کریدور در راستای توسعه شبکه
    • از سال ۲۰۳۵ تا ۲۰۴۰: ایجاد یک شبکه ملی با پیونددادن کریدورهای منطقه‌ای

    در راستای استراتژی ملی کریدور باری بدون آلایندگی، مدیریت بزرگراههای فدرال، کریدورهای شارژ ملی را برای وسایل نقلیه الکتریکی در امتداد کل شبکه ملی حمل و نقل بزرگراه تعیین کرده است. از آنجایی که کامیون‌ها ۲۳ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش حمل و نقل را تشکیل می‌دهند، شبکه شارژ وسایل نقلیه برقی گسترش می‌یابد تا از هدف دستیابی به انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ حمایت شود.

    در دوران رییس جمهور فعلی، افزایش قابل توجه ۸۰ درصدی در ایستگاه های شارژ وسایل نقلیه برقی عمومی در سراسر کشور وجود داشته است. علاوه بر این، دولت ۲۵ میلیارد دلار در شبکه شارژ خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده است.

    ابتکارات حمل و نقل بدون انتشارات کربنی

    در برخی از شهرها و شهرستان‌های ایالات متحده آمریکا، اقداماتی برای دستیابی به اهداف حمل‌ونقل کربن صفر تعیین‌شده برای سال ۲۰۳۵ در حال انجام است. این پروژه‌ها عبارتند از:

    شهرستان مونتگومری بزرگ‌ترین زیرساخت شارژ خورشیدی اتوبوس‌ها در ایالات متحده را در خود جای داده است که انرژی‌های تجدیدپذیر را برای تامین انرژی ناوگان اتوبوس‌های برقی به نام Ride One فراهم می‌کند که شامل پنل‌های خورشیدی است که روی سایبان‌های بلند با ایستگاه‌های شارژ و باتری‌های پشتیبان نصب شده‌اند. انتظار می‌رود این پروژه  تا سال ۲۰۲۶ ظرفیت شارژ ۷۰ اتوبوس برقی را تأمین کند. این شهرستان در حال حاضر دارای ۱۴ اتوبوس برقی است و درصدد افزایش آن به ۱۰۰ تا سال ۲۰۳۵ است.

    در کالیفرنیا تمام کامیون‌هایی که از امسال خریداری می‌شوند باید خودروهایی با آلایندگی صفر باشند. از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶، کالیفرنیا در نظر دارد ۱.۷ میلیارد دلار در زیرساخت‌های شارژ وسایل نقلیه سنگین و نیمه‌سنگین سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری بخشی از هدف جاه‌طلبانه دولت برای تبدیل همه وسایل نقلیه حمل و نقل بار به کربن صفر تا سال ۲۰۳۵ است.

    شایان ذکر است که بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ مجموعا بر ۴۰ درصد واردات کشور نظارت دارند. جایگزینی کامیون‌های دیزلی با خودروهای برقی پتانسیل بالایی برای کاهش آلودگی و بهبود سلامت ساکنان دارد. به گفته مقامات کالیفرنیا، این اقدام به طور بالقوه می‌تواند از حدود ۵۵۰۰ مرگ زودرس جلوگیری کند.

    ___________________

    منبع:

    https://www.tomorrow.city/zero-emissions-transportation-emergence-how-the-us-is-preparing/

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *